Graafisella suunnittelulla tunneside asiakkaisiin

Graafisella suunnittelulla tunneside asiakkaisiin

Graafinen suunnittelu on taidemuoto, jolla voi käyttää kuvia ja tekstejä luomaan olennaista ja viehättävää viestintää. Se voi olla grafiikkaa, logoja, fontteja, värejä ja muuta visualisoimisen muotoja. Nykypäivän yrityksen on vaikeaa menestyä ilman ammattitaidoista graafista suunnittelua.

Yhtenäinen ja mietitty grafiikka herättää luottamusta

Visuaalisuuden merkitys on nykypäivänä suuri yrityksille niiden näkyvyyden, menestymisen ja jopa luotettavuuden suhteen. Jo logolla voidaan välittää selkeää viestintää siitä, mistä firmassa on kyse. Monesti nimestäkin voi jo päätellä jotain, ja visuaalisen ilmeen kuuluisi tukea sitä. Esimerkiksi Pay N Play Kasinon logon pata tukee nimestä arvattavaa liikeideaa, ja pehmeä turkoosin ja liilan värimaailma antavat leikkisän lisän ilmeelle. Vahva visuaalinen kieli antaa vastaanottajalle mielikuvan vakavasti otettavasta yrityksestä. Huolimattomat ja vanhanaikaisen näköiset nettisivut, olematon brändi-identiteetti ja sekalainen värimaailma herättää epäilystä, onko kyseinen yritys ensinnäkään oikeasti olemassa vai jokin huijaus, ja toisekseen onko se ammattitaitoinen ja laillinen. Toisaalta onnistuneen graafisen suunnittelun avulla voi erottua kilpailijoista ja luoda tunnesiteen asiakkaisiin.

Minkälainen graafinen suunnittelu luo onnistuneen brändin

Olipa kyse sitten hienovaraisista vihjeistä tai rohkeista lausunnoista, graafinen suunnittelu auttaa herättämään keskustelua ja sitouttamaan potentiaalisia asiakkaita. Pohjimmiltaan hyvän graafisen suunnittelun on oltava mukaansatempaavaa ja mieleenpainuvaa. Oikeiden värien ja fonttien valinnalla luodaan visuaalinen tarina, joka herättää asiakkaissa vastakaikua ja luo luottamusta brändiin. Avainasia on, että brändin tarina on yhtenäinen ja istuu firman arvoihin ja ilmapiiriin. Brändi antaa monesti ensimmäisen mielikuvan siitä, millainen firman ilmapiiri on. Visuaalinen ilme kannattaa siis suunnitella niin, että suurin osa kohderyhmästä saa ensisilmäyksellä oikeanlaisen mielikuvan.

Kohderyhmä keskiössä

Firman visuaalinen ilme on tärkeä firman työntekijöille mutta etenkin kohderyhmälle ja asiakaskunnalle. Yrityksen visuaalista ilmettä suunnitellessa on tärkeää pitää selkeänä mielessä, mikä on yrityksen kohderyhmä. Mistä ikäluokasta ja sukupuolesta on keskimäärin kyse? Onko asiakaskunta kansainvälinen vai lähinnä suomalainen? Olemalla tietoinen omasta kohderyhmästäsi ja sen mieltymyksistä, voit kohdentaa visuaalisen ilmeen juuri heihin vetoavasti. Varmista, että arvauksesi eri kohderyhmien mieltymyksistä pitää paikkansa kysymällä pieneltä otannalta siitä, minkälaisia reaktioita brändisi heissä herättää. Varmista myös, että logosi edustaa aitoa arvomaailmaasi, jolloin se auttaa sinua rakentamaan uskollisen asiakaskunnan.