Suunnittelun trendit vuonna 2018

Viime vuosina verkkosivujen suunnittelussa on otettu huomioon kasvava mobiilikäyttäjien rooli, joka pikkuhiljaa jättää varjoonsa tietokoneelta tehdyt sivuvierailut. Kun ostosten tekeminen, tilaukset, lehtien lukeminen ja monet muut asiat hoidetaan älypuhelimelta käsin, halutaan automaattisesti panostaa siihen, miltä nettisivun mobiiliversio näyttää. Mobiilisivujen kehittämisen lisäksi suunnittelijat haluavat hyödyntää markkinoiden uusimpia trendejä. Luovuudella ei ole rajoja, ja tänä vuonna nettisivujen suunnittelussa nähdään yleisesti upeita, rohkeita suuntauksia:

Typografia

Isot ja rohkeat otsikot näkyvät selvästi osana tämän vuoden trendejä. Mitä isompi, sen parempi.

Ainutlaatuinen kuvittaminen

Vuoden 2018 trendeihin kuuluu selvästi yritysten ja brändien sivuilla leikkisät ja raikkaat kuvitukset, jotka tehdään yrityksen näköiseksi ja persoonallisiksi. Kuvituksen käyttö toimii lisäksi loistavana tapana tukea informaation välittämistä ja sen ymmärtämistä. Suosiota ovat keränneet myös käsintehdyt, sarjakuvamaiset piirrokset, joilla nettisivut varmistavat uniikin ulkonäön.

Liike & animaatiot

Animaatiot helpottavat huimasti sanallisen informaation ymmärtämistä varsinkin, kun informaatio halutaan sisäistää nopealla aikataululla. Tänäkin vuonna nettisivujen trendeissä jatkaa voittokulkuaan liikkeen ja animaatioiden käyttö nettisivuun integroituna. Sivun taustalle pystytään luomaan huomion kiinnittävä animaatio, joka myös latautuu nopeasti ja helposti. Tämän yksinkertaisenkin animaation avulla käyttäjälle jää parempi ensivaikutelma ja muistikuva yrityksestä sekä sen nettisivuista. Yksi voimakas vaikutustapa on tehdä animaatiosta tarinankerronnallinen. Animaatioita voi myös hyödyntää pienempinä kommunikaation avustajina, ja ne voidaan tehdä kulkemaan käyttäjän mukana koko nettisivun vierailun ajan.

Värit

Kirkkaita ja näyttäviä värejä käytetään entistä rohkeammin, eikä enää turvauduta varmoihin ja tylsiin värivaihtoehtoihin. Enää ei pelata värien dramaattisilla kontrasteilla, vaan värien luonnollinen vaihtuminen ja sekoittuminen liukuvärjäyksen avulla on saanut jatkuvasti lisää suosiota. Yksi hyvä keino on käyttää yrityksen tai brändin logon väriä, ja liukuvärjäyksen avulla jatkaa sitä hieman tummempaan tai vaaleampaan. Uskaliaat värivalinnat ja ratkaisut kiinnittävät huomion, ja erottavat nettisivun muista.

Varjot

2018 voidaan olettaa varjostamisen liioittelun näkyvän yhtenä suunnittelun trendinä. Varjostuksen korostaminen saa aikaan kerrostettua syvyyttä ja tekee nettisivun ulkomuodosta moniulotteisemman. Tätä voi hyödyntää esimerkiksi tuotteiden markkinoinnissa, kun ne ikään kuin pomppaavat käyttäjän silmille varjostuksen avulla.